zadania
Impreza plenerowa w KieĹpinie 22 kwietnia 2007
Może mi ktoś dać odpowiedź na zadanie 11 z praw Mendla?jedyne zadanie, którego nie udało mi się rozkminić
to jest to z rozowookimi muchami?
jak tak to:
a - sa dwa allele genu koloru oczu - dominujacy czerwony (A) i recesywny rozowy (a).
szczep rozowooki latwo wytworzyc, poniewaz jako ze jest to allel recesywny wiadomo ze rozowooka mucha jest homozygota.
b-
P: Aa (czerwoonoocy rodzice - musza byc heterozygotami skoro maja rozowookie dzieci) x aa (rozowookie)
F: genotypy: Aa i aa (1:1)
fenotypy: czerwonookie i rozowookie (1:1)
wydaje mi sie ze tak to powinno byc ;
Też tak sądzę jak Cień. To dobry sposób myślenia.
Myślałam, że różowe oczy to cecha pośrednia. Brak założeń i człowiek się gubi ;] Podziękowania serdeczne dla Cienia
Gdyby była pośrednia, to rodzice by byli różowi. dnia Nie 20:37, 02 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
Panowie czerwonocy AA mogliby się kojarzyć z recesywnymi pięknymi muszkami aa o białych oczach. Tak było w zadaniach z liceum.
aaaahaaa to wszystko jasne . myślałam jak Marsilka, że to dominacja niepełna
Mam pytania odnośnie zadań domowych.
W pierwszym u kogo nie zachodzi crossing-over? Jeśli u niego, to i tak to nic nie zmienia, a jeśli u niej, to zadanie bez sensu trochę.
Odnośnie drugiego:
Zp - allel paroksyzmu (letalny)
Za - gen albinizmu
Genotypy rodziców przedstawiają się następująco:
On: ZpAZPa x Ona: ZPAW
Nie wiem, czy nas chromosomie W znajduje się miejsce, z którym Z może się crossingovernąć, więc zakładam, że takowego nie ma i samica wytwarza tylko rodzicielskie typy gamet, czyli ZPA i W.
Natomiast samiec wytwarza gamety rodzicielskie: ZpA i ZPa oraz zrekombinowane: Zpa i ZPA .
Robimy tabelkę.
ZPA W
ZpA ZpA ZPA ZpA W
Normalny – 20% Niewyklute -20%
ZPa ZPa ZPA ZPa W
Normalny – 20% Albinos – 20%
Zpa Zpa ZPA Zpa W
Normalny – 5% Niewyklute – 5%
ZPA ZPA ZPA ZPA W
Normalny – 5% Normalny – 5 %
(kuźwa, jak tu wkleja się obrazek?!)
Podsumowanie tabelki:
Normalnych kurcząt mamy: 55%
Albinosów: 20%
Niewyklutych: 25 %
Wiemy, że albinosów było 16, więc jeśli 16 miałoby stanowić 20%, to wynikałoby, że wszystkich „potencjalnych” kurcząt byłoby 80. Ale jeśli przeliczymy sobie pozostałe proporcje, to wyjdzie nam, że normalnych kurcząt byłoby 44 ( a z rachunku 74 – 16 = 58 normalnych), a niewyklutych 20 (a z 80-74 = .
Zastanawiał się ktoś nad tym zadaniem? Gdzie mam błąd w rozumowaniu?
No i zadanie 16 z kartek. Jakoś beztrosko je zrobiłam i nawet coś mi wyszło, ale niepokoi mnie trochę fakt, ze to nie jest krzyżówka potrójnej heterozygoty z homozygotą recesywną
ja mam prośbę do Pauliny, bo korzystam z jej notatek z ćwiczeń i nie bardzo rozumiem zadanie 4 z tej dodatkowej kartki, o kurczakach. rozszyfrujesz mi twój zapis? Z góry dzięki
no i ta sama prośba do zadania 6. też z tej dodatkowej kartki.
Aha, no i jeszcze tak już nieimiennie odnośnie zadania jako pierwsze robionego na ćwiczeniach. tego które było przykładem do teorii (określanie odległości między BCV) Skoro te allele są w takiej odległości i policzylismy że B-C leżą oddalone o 9cM, C-V o 9,7 cM to odległość B-V powinna być sumą tych dwóch powyższych wielkości, babka mówiła jak liczyć odległość skrajnych alleli? bo że ja wtedy liczyłam muchy to znalazłam jedynie w necie że powinno się policzyć stosunek wszystkich rekombinantów do całości a ten wynik niestety różni się od tej sumy odległości mniejszych :/
U nas babka mówiła, że wartość wyliczona w ten sposób może różnić się od sumy. Nie wiem, z czego to dokładnie wynika, ale może jakieś "fizyczne" czynniki.
A tak w ogóle to kto zasiał panikę, że mamy koło wtedy, co Składaka? Patrzyłam na te rozpiskę i tam dopiero na 11 ćwiczeniach jest koło zaplanowane.
moja grupa ma na najbliższych zajęciach.
komentarz do moich notatek dla Gosi:)
a wiec w zadaniu o kurczakach ja sama sie pogubilam i dlatego tam nie ma calego dobrego rozwiazania.
zadanie 6 - tu juz poprostu nie chcialo mi sie pisac calego rozwiazania, przepraszam.
generalnie trzeba wypisac wszystkie mozliwosci gamet samic, po rekombinacji i bez, wyliczyc ich czestosc i rozrysowac krzyzowke (ktorej to ja nie rozpisalam) - skrzyzowac z gametami samca
a o tym zeby liczyc stosuek wszystkich rekombinantow do calosci to nic zdaje sie nie mowila, i ja sama raczej bym po barbarzynsku dodawala
do mojej grupy - a sprawozdanie na kiedy? na wtorek ten najblizszy?
nie, ona coś mówiła że w związku z kołem nam przesunie, przynajmniej ja tak zrozumiałam. a to koło to tylko wg moich zapisków jest jedynie z krzyżówek dru i trzy genowych?
z tego co ja zrozumialam to ze sprzezen i testu chi..
Może ktoś podać rozwiązanie do tego zadania z kurczakami?
ja mogę ci jutro powiedzieć
a najlepiej z łukaszem zagadaj bo on je ma dobrze zrobione i nie ma błędu
potraktować trzeba te 74 jako 100% bo kurczaki które umierają na peroksyzm najpierw się rodzą (jeśli dobrze pamiętam)
Jak się rodzą, jak pytanie brzmi: ile się nie wykluło?
a ja mam pytanko z innej beczki - ma ktoś te kartki ze statystyką? czy mamy po nie iść?
dziewczyny z ochrony co robią u nas drugi fak dziś to rozdawały i Ciebie nawet szukały bo miały dla Ciebie też!
oj, to się nie zobaczyliśmy... no nic, życie
Robił ktoś ostatnie zadanie z mapowania chromosomów, to z krzyżówką trzypunktową "yl cm f". Jakie macie wyniki, bo ja nie wiem czy ja to dobrze robię.
Aha i jeszcze mógłbym ktoś napisać zakres na to kolokwium? dnia Sob 15:35, 13 Gru 2008, w całości zmieniany 1 raz
Dla mnie wyszło:
yl-cm = 34 cM
cm-f = 12,1 cM
Zakres na koło to 2 tematy: "Dziedziczenie cech wzajemnie sprzężonych, crossing over i mapy chromosomów" oraz "Dziedziczenie cech ilościowych".
A mnie wyszło dla yl-cm: 31,4 cM, a dla cm-f: 9,5 :/
Mógłby mnie ktoś oświecić w sprawie wołającego o pomstę do nieba (z powodu swojej banalności) zadania 6 z cech ilościowych?
Doliczyłaś te, w których zaszedł podwójny crossing over?
W sensie do każdego z przypadków pojedynczego c.o mam dodać rekombinanty?
Z tego co pamiętam, tak.
Dzięki.
No tak... i teraz jest kwestia taka, że ja już nie wiem jak się liczy odległość od yl-f może mi ktoś napisać działanie? Bo wydawało mi się, że trzeba dodać wszystkie możliwe rekombinanty do siebie i podzielić przez maksymalna ilość a to daje 43,5 cM. Co do odległości cm-f również mam 12 cM.
Kuba, no bo Ty obliczasz odległość dla dwóch skrajnuch genów i to by się zgadzało (34+12=46), a te 34 CM są dla odległości yl-cm [(419+383+66)/2555].